نحوه نگهداری و شستشوی سنگ تراورتن

نحوه نگهداری و شستشوی سنگ تراورتن

نحوه نگهداری و شستشوی سنگ تراورتن
نحوه نگهداری و شستشوی سنگ تراورتن
نحوه نگهداری و شستشوی سنگ
سنگ تراورتن در صورت مراقبت و نگهداری مناسب، یک عمر زیبایی به خانه شما می بخشد. اما اگر میخواهید سنگ کف، رویه کابینت و سرویس بهداشتی شما یک عمر دوام داشته باشد و زیبایی خود را حفظ کند، ضروری است که نکاتی را برای نگهداری و شستشوی سنگ تراورتن یاد بگیرید. در ادامه نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن در محیط های داخلی و خارجی را بررسی می کنیم و به شما آموزش می دهیم هر لکه را چطور از روی سنگ پاک کنید.

مراقبت و شستشوی سنگ تراورتن در فضای داخلی

به طور کلی دو نوع از پرداخت و فراوری سنگ تراورتن وجود دارد که بیشتر در فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ تراورتن هوند که در این فراوری سطح سنگ نسبتا مات شده و انعکاس نور کمی دارد. و سنگ تراورتن براق یا پولیش که سطح سنگ بسیار براق شده و نور زیادی را منعکس می کند.

برای تمیز کردن این دو نوع سطح از سنگ تراورتن میتوان با استفاده از دستمال یا یک تی خشک ابتدا گرد و غبار را پاک کرده سپس با استفاده از آب خالی و یا یک دستمال مرطوب آلودگی های دیگر را تمیز کنید. توجه داشته باشید که استفاده از مواد شوینده اسیدی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

استفاده از پاک کننده های بدون صابون نیز ایده آل تر است، زیرا صابون میتواند لک و رگه روی سنگ به جا بگذارد و سنگ را کدر کند. در صورت استفاده از مواد صابون دار بهتر از محلول رقیقی درست کنید و بعد از پاک کردن با این محلول، سنگ را با آب داغ به طور کامل آبکشی کنید.
همچنین از سیم ظرفشویی یا هر وسیله ی زبر دیگری اکیدا خودداری نمایید چرا که سبب کدر شدن و از بین رفتن ساب سنگ می شود.

مراقبت و شستشوی سنگ تراورتن در فضای خارجی و نما

برای تمیز کردن سنگ نما ساختمان باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. به طور مثال به میزان رطوبت منطقه و نوع آلودگی باید توجه داشت.
تمیز کردن نمای ساختمان تروارتن با توجه به عوامل گفته شده قابل انجام است که در زیر به آن اشاره شده است:

  • شستشو توسط آب
  • شستشو توسط مواد شیمایی

بهترین و آسان ترین روش شستشوی سنگ تراورتن، با فشار آب و یا بخار آب است که ایمن ترین روش بوده و کمترین آسیب را به نما می زد. استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن رنگ، لکه های سخت، برچسب های تبلیغاتی میتواند موثر باشد اما توجه کنید که از این روش برای تمام نمای ساختمان نمی توان استفاده کرد.

انواع لکه و نحوه شستشوی سنگ تراورتن

از بین بردن بیشتر لکه های سطحی با استفاده از پاک کننده مناسب خانگی یا تجاری امکان پذیر است. اما اولین قدم برای این کار، تشخیص نوع لکه است. هنگامی که نوع لکه را مشخص کردید، به راحتی می توانید برای از بین بردن آن اقدام نمایید.

لکه های روغنی:

هر نوع محصولی که دارای روغن باشد می تواند باعث ایجاد لکه روغن رو سنگ شود و آن را تیره کند. برای از بین بردن لک روغن ابتدا با یک دستمال پارچه ای ماده روغنی را برداشته سپس لک را با استفاده از دستمال و پاک کننده های مخصوص مثل چربی زدای قلیایی یا مواد شوینده خانگی پاک کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که شوینده را به طور مستقیم بر روی لک نریزید زیرا ممکن است باعث رقیق شدن و نفوذ بیشتر به داخل سنگ شود.

لکه های جوهر:

لکه های حاصل از جوهر خودکار، ماژیک، خودنویس و … را اگر رنگ سنگ تراورتن روشن باشد، آن را با سفید کننده ( وایتکس) تمیز کنید و برای سنگ های تراورتن تیره از استون یا رقیق کننده لاک استفاده کنید. مراقب باشید که به هیچ عنوان به صورت مستقیم از مواد شوینده بر روی لک استفاده نکنید.

لکه ها و حلقه های آب:

ریختن آب و خشک شدن آن روی سنگ تراورتن سبب ایجاد لک آب می شود. برای تمیز کردن این لک از سیم های ظرفشویی با جنس نرم استفاده کنید.

بخوانید : گابیون چیست؟

لکه های مواد غذایی:

هر نوع لکه حاصل از چای، قهوه، آبمیوه، مواد غذایی دارای اسید، باعث ایجاد لک بر روی سنگ تراورتن می شود. با استفاده از شوینده های موجود در بازار و یا پاک کننده های خانگی که خودتان میتوانید درست کنید، این لکه ها را از بین ببرید.

برای تهیه این پاک کننده 12 درصد پراکسید هیدروژن با چند قطره آمونیاک را مخلوط نمایید و بر روی لکه ها قرار دهید و بلافاصله با دستمال پاک کنید.

لک های حاصل از شوره سنگ تراورتن:

شوره سنگ نوعی رسوب نمک های معدنی درون سنگ است که توسط آب به سطح سنگ منتقل می شود و در صورت تبخیر آب بروی آن باقی می ماند. اگر سنگ به تازگی شوره زده باشد، کافی است سطح سنگ را جاروبرقی کشیده و سطح سنگ را خشک نگه دارید. اما اگر مشکل دائمی است باید از متخصصان در این حوزه کمک بگیرید.

جمع بندی

سنگ های تراوتن از دسته سنگ ها طبیعی، با مقاومت بالا در شرایط آب و هوایی و جوی است. سنگ تراوتن یکی از انتخاب های مناسب برای استفاده در فضا های خارجی است. در پایان لازم است توجه شما را مجدد به این نکته معطوف کنیم که از شوینده های قوی و اسیدی برای سنگ های طبیعی استفاده نکنید. همچنین می توانید بعد از چند سال با انجام مجدد ساب زیبایی و براقی را به سنگ خود هدیه دهید.

  •   نوشته شده توسط :  
  •   دسته مطلب :   مقالات
  •   تاریخ انتشار :  1400/10/07

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید